Dane w bazie danych zapisywane są w tabelach. W bazie danych może być wiele tabel przechowujące informacje o różnych encjach.
Tworzenie bazy danych:
plik → nowe → pusta baza danych → podajemy lokalizację zapisu → utwórz
Po wykonaniu tych kroków, program od razu przechodzi do tworzenia tabeli
Aby utworzyć nową tabelę należy wybrać:
zakładka „narzędzia główne → tabela
Utworzymy teraz kilka tabel. Niech to będą 3 tabele opisujące uczniów i ich oceny z przedmiotu bazy danych
- tabela „uczeń” ma 3 pola: imię (tekst), nazwisko (tekst), nr w dzienniku (liczba)
- tabela „ocena” ma 3 pola: ocena (liczba), id_przedmiot (liczba), id_ucznia (liczba)
- tabela „przedmiot” ma 1 pole: nazwa (tekst)
Teraz przejdziemy do utworzenia relacji pomiędzy tabelami: projektowanie → relacje. Z okna wybieramy wszystkie tabele i klikamy „dodaj”, a następnie „zamknij”
Relacje tworzy się poprzez złapanie i przeciągnięcie jednego pola tabeli na odpowiadające mu pole w tabeli drugiej.
Zrobimy 2 relacje pomiędzy tabelami: łapiemy z tabeli ocena wpis „przedmiot” i przeciągamy na tabelę „przedmiot” upuszczając na wpis o nazwie „nazwa”. Pokazuje się takie okienko:
W oknie tym określamy jakie pola biorą udział w relacji, jaki będzie typ sprzężenia obu pól i czy system bazodanowy ma wymuszać więzy integralności pomiędzy tymi polami. Wybieramy typ sprzężenia „1” – Uwzględnia tylko te wiersze, w których sprzężone pola z obu tabel są równe. Zaznaczamy również „wymuszaj więzy integralności” i klikamy „OK”. Podobnie robimy z pozostałą tabelą. Po wykonaniu tych zadań będziemy mieli mniej więcej taki widok:
Klikamy zamknij i zapisujemy zmiany w relacjach.
Teraz wpiszemy kilka danych do naszych tabel. Jak widzicie wszystkie tabele mają relacje z oceną, więc system nie da nam wpisać żadnych ocen, dopóki nie uzupełnimy danych w tabelach przedmiot i uczeń. Na początku wpiszemy po jednym rekordzie do tabeli uczeń i przedmiot.
Jak uzupełnimy dane tabele „uczeń” i „przedmiot” o dane to możemy przejść do tabelki ocena i wpisać ocenę. W ten sposób wpisywania ocen jest trudny. Musimy znać jaki identyfikator ma dany przedmiot, jaki identyfikator ma uczeń.
Do wpisywania, edycji, przeglądania danych są przeznaczone formularze. Bezpośrednio w tabelach również można wpisywać dane, ale jest to czasem bardzo trudne, a niejednokrotnie niemożliwe.